راهاندازی نشان مسئولیت اجتماعی آموزش عالی؛ گامی برای تقویت تعامل دانشگاهها با جامعه
سید هادی مرجایی، استادیار موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، در گفتوگو با خبرنگار با آنا، با اشاره به اهمیت مسئولیت اجتماعی در نظام آموزش عالی، گفت: مسئله مسئولیت اجتماعی دانشگاهها یک رویکرد ملی است و در دلتهای مختلف هم مطرح شده است، دانشگاهها بهعنوان کانونهای علم، فکر و نوآوری، باید در مسائل اجتماعی، صنعتی، توسعهای و زیستمحیطی نقشآفرین باشند.
وی افزود: این رویکرد در سطح جهانی در کشورهای اروپایی، آمریکا و سایر نقاط دنیا بهخوبی پیادهسازی شده است. در ایران نیز این حرکت بهصورت پراکنده و ابتکاری از سوی برخی استادان، دانشجویان و مدیران دانشگاهی آغاز شده است. برای نمونه، دانشگاه تسهیلات تکمیلی زنجان با طراحی فضاهای سبز داخلی و ایجاد محیطی زیبا و پویا، نمونهای از تلاشهای خودجوش برای تحقق «دانشگاه سبز» و «دانشگاه مسئولیتپذیر» است.
استادیار موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی اضافه کرد: از طرفی میگوییم دانشگاهها ماموریت گرا باشند، از سویی زیست بوم خود را پایش کنند و عملکردهای خود را با هم انطباق دهند. از طرفی میگوییم مسئولیت اجتماعی خود را داشته باشند.
مرجایی ادامه داد: اکنون در راستای ساماندهی این حرکتهای پراکنده و تبدیل آنها به یک جریان سازمانیافته، با ابتکار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، «نشان مسئولیت اجتماعی آموزش عالی» تعریف شده است. هدف این برنامه، شناسایی، تشویق و تقدیر از فعالان حوزه مسئولیت اجتماعی در اکوسیستم آموزش عالی است.
وی اضافه کرد: این نشان در ۶ گروه اصلی دانشگاهها و نهادهای آموزش عالی، پژوهشگاهها و موسسات پژوهشی، پارکهای فناوری و هستههای فناو، کنشگران فردی شامل دانشجویان، اساتید، مدیران، خیرین و حامیان، صنایع و بخش خصوصی و سازمانهای مردمی (NGO ها) و فعالان غیردولتی اعطا خواهد شد.
استادیار موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی ادامه داد: در مجموع، ۹ حوزه فعالیتی تعریف شده است که نهادها و افراد میتوانند آثار و تجربیات خود را در این زمینهها ثبت کنند. این آثار شامل فعالیتهایی در حوزههای حل مسائل زیستمحیطی، کمک به جوامع محلی، همکاری با صنعت، توسعه پایدار و تعامل مؤثر با جامعه است.
مرجایی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای جهان جوایز بینالمللی مشابهی در این حوزه دارند، گفت: ما نیز در ایران در حال تلاش برای ثبت رسمی این نشان هستیم و قرار است این جوایز سالانه یا بهصورت دو سالانه و با تصویب شورای سیاستگذاری، به فعالان برجسته اعطا شود.
وی بر لزوم آموزش و آگاهیبخشی به بخشهای مختلف جامعه از جمله صنعت، خدمات و بازار درباره اهمیت تعامل با محیطهای علمی تأکید کرد و افزود: برای تحقق کامل مسئولیت اجتماعی، نیازمند همکاری دوطرفه هستیم؛ نه تنها دانشگاهها باید به سوی جامعه گام بردارند، بلکه جامعه نیز باید بتواند از ظرفیتهای علمی و فکری دانشگاهها بهرهمند شود و با آنها همبازی کند.
انتهای پیام/


