در گفت‌وگو با آنا مطرح شد

راه‌اندازی نشان مسئولیت اجتماعی آموزش عالی؛ گامی برای تقویت تعامل دانشگاه‌ها با جامعه 

راه‌اندازی نشان مسئولیت اجتماعی آموزش عالی؛ گامی برای تقویت تعامل دانشگاه‌ها با جامعه 
وزارت علوم برای اولین بار در ایران «نشان مسئولیت اجتماعی آموزش عالی» را راه‌اندازی کرد تا دانشگاه‌ها نه فقط بیاموزند، بلکه بی‌درنگ خدمت کنند.

سید هادی مرجایی، استادیار موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار با آنا، با اشاره به اهمیت مسئولیت اجتماعی در نظام آموزش عالی، گفت: مسئله مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها یک رویکرد ملی است و در دلت‌های مختلف هم مطرح شده است، دانشگاه‌ها به‌عنوان کانون‌های علم، فکر و نوآوری، باید در مسائل اجتماعی، صنعتی، توسعه‌ای و زیست‌محیطی نقش‌آفرین باشند.

وی افزود: این رویکرد در سطح جهانی در کشور‌های اروپایی، آمریکا و سایر نقاط دنیا به‌خوبی پیاده‌سازی شده است. در ایران نیز این حرکت به‌صورت پراکنده و ابتکاری از سوی برخی استادان، دانشجویان و مدیران دانشگاهی آغاز شده است. برای نمونه، دانشگاه تسهیلات تکمیلی زنجان با طراحی فضا‌های سبز داخلی و ایجاد محیطی زیبا و پویا، نمونه‌ای از تلاش‌های خودجوش برای تحقق «دانشگاه سبز» و «دانشگاه مسئولیت‌پذیر» است. 

استادیار موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی اضافه کرد: از طرفی می‌گوییم دانشگاه‌ها ماموریت گرا باشند، از سویی زیست بوم خود را پایش کنند و عملکرد‌های خود را با هم انطباق دهند. از طرفی می‌گوییم مسئولیت اجتماعی خود را داشته باشند.

مرجایی ادامه داد: اکنون در راستای ساماندهی این حرکت‌های پراکنده و تبدیل آنها به یک جریان سازمان‌یافته، با ابتکار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، «نشان مسئولیت اجتماعی آموزش عالی» تعریف شده است. هدف این برنامه، شناسایی، تشویق و تقدیر از فعالان حوزه مسئولیت اجتماعی در اکوسیستم آموزش عالی است. 

وی اضافه کرد: این نشان در ۶ گروه اصلی دانشگاه‌ها و نهاد‌های آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و موسسات پژوهشی، پارک‌های فناوری و هسته‌های فناو، کنشگران فردی شامل دانشجویان، اساتید، مدیران، خیرین و حامیان، صنایع و بخش خصوصی و سازمان‌های مردمی (NGO ها) و فعالان غیردولتی اعطا خواهد شد.

استادیار موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی ادامه داد: در مجموع، ۹ حوزه فعالیتی تعریف شده است که نهاد‌ها و افراد می‌توانند آثار و تجربیات خود را در این زمینه‌ها ثبت کنند. این آثار شامل فعالیت‌هایی در حوزه‌های حل مسائل زیست‌محیطی، کمک به جوامع محلی، همکاری با صنعت، توسعه پایدار و تعامل مؤثر با جامعه است.

مرجایی با اشاره به اینکه بسیاری از کشور‌های جهان جوایز بین‌المللی مشابهی در این حوزه دارند، گفت: ما نیز در ایران در حال تلاش برای ثبت رسمی این نشان هستیم و قرار است این جوایز سالانه یا به‌صورت دو سالانه و با تصویب شورای سیاست‌گذاری، به فعالان برجسته اعطا شود.

وی بر لزوم آموزش و آگاهی‌بخشی به بخش‌های مختلف جامعه از جمله صنعت، خدمات و بازار درباره اهمیت تعامل با محیط‌های علمی تأکید کرد و افزود: برای تحقق کامل مسئولیت اجتماعی، نیازمند همکاری دوطرفه هستیم؛ نه تنها دانشگاه‌ها باید به سوی جامعه گام بردارند، بلکه جامعه نیز باید بتواند از ظرفیت‌های علمی و فکری دانشگاه‌ها بهره‌مند شود و با آنها هم‌بازی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا